مراقب دندان هایتان باشید

داشتن دندان های سالم به یک عمر مراقبت نیاز دارد. حتی اگر دندان های خوبی دارید، بسیار مهم است که اقدامات روزانه لازم را انجام دهید تا از دندان هایتان مراقبت کنید و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. همان طور که به عادات مختلف زندگیتان اهمیت می دهید باید به مسائل بهداشت دهان نیز دقت کنید.

1. بدون مسواک زدن به رختخواب نروید

همواره به همه توصیه می شود تا حداقل دوبار در روز مسواک بزنند، با این حال بسیاری از ما مسواک زدن  قبل از خواب را جدی نمیگیریم. اما مسواک زدن قبل از خواب،  میکروب ها و جرم هایی که در طول روز بر روی دندان جمع میشوند را از بین می برد.

2. درست مسواک بزنید

نحوه مسواک زدن شما بسیار  مهم است. در واقع اشتباه مسواک زدن به اندازه مسواک نزدن، آسیب زا است. مسواک را به نرمی و به صورت دایره وار بر روی دندان های خود بکشید تا جرم ها و میکروب ها از بین بروند. اگر جرم ها پاک نشوند سخت میشوند و باعث ایجاد رسوب والتهاب لثه میشود.

3. شستن زبان فراموش نشود!

میکروب ها می توانند بر روی زبان نیز باشند که این خود نه تنها منجر به بوی بد دهان میشود، بلکه می تواند سایر مشکلات بهداشتی دهان را نیز ایجاد کند. بعد از شستن دندان هایتان، زبانتان را نیز به آرامی بشویید.

4. از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید

هنگامی که صحبت از خمیر دندان می شود، فاکتورهای مهم تر از قدرت سفید کنندگی و طعم آن ها وجود دارد. مهم نیست کدام را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که حاوی فلوراید است.

بررسی محققان نشان داد که فلوراید تاثیر به سزایی در بهداشت دهان دارد، زیرا فلوراید یک ماده مقاوم در برابر پوسیدگی است. این ماده در برابر جرم ها و میکروب هایی که باعث پوسیدگی میشوند، همچون سد بزرگی است.

5. نخ دندان به اندازه مسواک مهم است

بسیاری از افرادی که به طور مرتب مسواک می زنند، استفاده از نخ دندان را فراموش می کنند. نخ دندان صرفا برای در آوردن تکه های غذایی که بین دندان هایتان مانده نیست! نخ دندان باعث تحریک لثه، کاهش جرم و کاهش التهاب در آن ناحیه می شود.

کافیست روزانه یک بار از آن استفاده کنید تا از مزایای نخ دندان بهره مند شوید.

6. اجازه ندهید سختی های زدن نخ دندان شما را از انجام آن دلسرد کند

استفاده از نخ دندان می تواند برای بسیاری از افراد، مخصوصا برای کودکان و بزرگسالان مسنی که آرتروز دارند، سخت باشد. به جای تسلیم شدن، از ابزارهایی استفاده کنید که شما را در این کار کمک کنند. نخ دندان های آماده کار را برای شما راحت تر خواهند کرد.

7. به دهان شویه توجه کنید

تبلیغات باعث شده دهان شویه امری لازم و ضروری برای سلامت دهان به نظر برسد، اما بسیاری از مردم به دلیل عدم آگاهی از نحوه استفاده، آن ها را نادیده می گیرند. دهان شویه به سه طریق کمک می کند:

  • میزان اسید موجود در دهان را کاهش می دهد
  • بخش هایی که شستن آنها دشوار و اطراف آنها جرم است را شستشو می دهد
  • مواد معدنی دندان را تجدید می کند

برای کودکان و بزرگسالانی که نمیتوانند به خوبی از مسواک و نخ دندان استفاده کنند، استفاده از دهان شویه بسیار کمک کننده خواهد بود.

8. زیاد آب بنوشید

آب بهترین نوشیدنی برای سلامتی، مخصوصا سلامت دهان و دندان شماست. همچنین به عنوان یک قاعده کلی، بعد از هر وعده غذایی آب بنوشید. این کار باعث می شود برخی اثرات منفی ناشی از چسبناک و اسیدی بودن نوشیدنی ها و غذاها از بین برود.

9. میوه ها و سبزیجات تازه بخورید

غذاهای تازه نه تنها حاوی فیبر بیشتری است، بلکه بهترین انتخاب برای سلامت دندان های شماست. والدین بهتر است بچه هایشان را به مصرف غذاهای تازه و جویدن زیاد عادت دهند. پس استفاده از مواد فراوری شده و خرد کردن مواد غذایی به تکه های کوچک را کناربگذارید و اجازه دهید فک شما بیشتر کارکند!

10. غذاهای شیرین و اسیدی را محدود کنید

شکر در دهان در نهایت به اسید تبدیل می شود، که می تواند به مینای دندان های شما آسیب زده و باعث پوسیدگی آن ها شود. میوه های اسیدی، چای و قهوه می توانند مینای دندان را از بین ببرند. لازم نیست همه این غذاها را باهم کنار بگذارید، کافی است  کمی مراقب باشید.

11. حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید

عادت های روزمره شما بر سلامتی عمومی دهان شما بسیار موثر است. با این حال، افرادی که بطور منظم از مسواک و نخ دندان استفاده میکنند نیز باید به دندانپزشک مراجعه کند. حداقل دوبار در سال برای تمیز کردن وچکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک میتواند رسوب و حفره های دندان را ترمیم کند و برای مشکلات احتمالی دهان و دندان شما راه حل ارائه نماید.

نظرات