فلوراید جزو مواد معدنی مهم تشکیل دهنده بدن انسان به شمار می رود. تقریبا تمام فلوراید بدن در استخوان ها و دندان ها (تقریبا 99٪) به صورت فلوراید کلسیم یافت می شود. فلوراید یک عنصر ضروری برای دندان ها است که از ایجاد حفره های دندانی و پوسیدگی دندان پیشگیری می کند. همچنین استخوان ها برای محافظت از اندام های داخلی ما حیاتی هستند؛ آنها همچنین شکل و ساختار بدن وعضلات ما را مشخص می کنند. فلوراید برای کمک به درمان بیماری هایی مانند پوکی استخوان در زنان که بعد از دوره یائسگی بیشتر مشاهده می شود، استفاده می شود.

اکثر مایعات حاوی مقداری فلوراید محلول در آن ها هستند. علاوه بر این، هنگامی که نقش فلوراید در مبارزه با مسائل دندانپزشکی ثابت شد، در بسیاری از کشورها تدارکات لازم برای فراهم کردن آب فلوراید دار فراهم شد و ذرات فلوئور به طور مرتب به آب آشامیدنی اضافه می شدند. علاوه بر این، ترکیبات فلوراید (اغلب فلوراید سدیم) جزء ثابت محصولات دندانپزشکی مانند خمیر دندان و دهانشویه بوده است.

با توجه به همه این عوامل، کودکان در معرض غلظت بالاتری از ترکیب فلورین قرار می گیرند و ممکن است برخی از عوارض جانبی فلوراید را تجربه کنند. طی دوره ی  شکل گیری دندان ها، قرار گرفتن بیش از حد دندان ها در معرض فلوراید ممکن است موجب لکه دار شدن دندان ها و فلوروز دندانی شود. دفع فلوراید از بدن از طریق ادرار صورت می گیرد. با این وجود، یک مطالعه بالینی در رابطه با  کودکان که در سال 1994 و در مجله تحقیقات کودکان منتشر شده است، نشان داد که تنها حدود 20 درصد از فلوراید جذب شده توسط آنها دفع می شود، در حالی که میزان دفع آن در بزرگسالان حدود 50 درصد است.

بر اساس مطالعات انجام شده در آکادمی ملی علوم ایالات متحده در رابطه با رژیم غذایی (RDA)، فلوراید مورد نیاز برای نوجوانان و بزرگسالان 3-4 میلی گرم در روز و حدود 2 تا 7 میلی گرم در روز برای کودکان است. شیر مادر حاوی مقدار کمتر فلوراید است. با این حال، نیاز به فلوراید در نوزادان (تا 6 ماهه) بسیار پایین است و در حدود 0.01 میلی گرم در روز است.

غذاهای حاوی میزان بالای فلوراید عبارتند از:

  • ترشی
  • خیار
  • کرفس
  • آب انگور
  • سبزیجاتی مانند: اسفناج، گوجه فرنگی، مارچوبه و هویج
  • پرتقال، گریپ فروت و آب سیب
  • لوبیا و نخود فرنگی
  • کشمش بدون هسته
  • برنج سفید
  • سیب زمینی

مصرف ترکیبات  فلوراید ممکن است به شکل محصولات دندانی، غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها (از جمله چای، که برگ چای شامل فلوراید های حل شده است)، محصولات دارویی، از قابلمه های تفلونی (هنگامی که برای جوشاندن آب یا غذا استفاده می شود) و حتی در بعضی از محصولات از بین برنده آفت باشد. بنابراین، قبل از هرگونه تغییرات در عادات و رژیم غذایی منظم خود، توصیه می شود از یک متخصص مراقبت های بهداشتی  مشاوره بگیرید.

نظرات